اخبار ویژه

گام‌های بلندی که نیشکر برای رونق جوامع محلی برداشته است؛ سهم صنایع‌دستی خوزستان از سفره شیرین نیشکر عملیات نقشه‌برداری ایلراه مهم عشایری بانا در شهرستان ایذه پس از صدور مجوز منابع طبیعی آغاز شد. محمد رضا مطیری مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر شد تلفیق هنر طلا و‌خاتم در خطه زرخیز جنوب  تولید طلا و جواهر اهواز با کیفیت جهانی اهواز دروازه طلایی ایران هدف اصلی آموزشگاه طلا‌فنون شاکری؛ یادگیری، حضور در بازار کار و درآمدزایی دیدار صمیمانه خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان ایذه با نماینده مجلس شورای اسلامی حوزه منگشت و فرماندار محترم این شهرستان در سالن جلسات فرمانداری شهرستان ایذه برگزار شد شتاب توسعه در صنعت فولاد جنوب کشور؛ فولادسازی شادگان، از رویا تا واقعیت گزارش تصویری از کارگران فولاد اکسین خوزستان پشتیبان تولیدِ ملّی دکتر فتح‌الهی خبر داد: “توسعه نیشکر و صنایع جانبی” در صف عرضه اولیه فرابورس مجری برتر استان خوزستانانتخاب شد ایذه به عنوان موزه رو باز معروف است /ایذه در انتظار جذب سرمایه گذاری

0

تلفیق هنر طلا و‌خاتم در خطه زرخیز جنوب  تولید طلا و جواهر اهواز با کیفیت جهانی

  • کد خبر : 4923
  • 30 آذر 1403 - 13:37
تلفیق هنر طلا و‌خاتم در خطه زرخیز جنوب      تولید طلا و جواهر اهواز با کیفیت جهانی

تلفیق هنر طلا و‌خاتم در خطه زرخیز جنوب   تولید طلا و جواهر اهواز با کیفیت جهانی نمایشگاه فرصت مناسبی برای ارائه توانمندی‌ها و به نمایش گذاشتن آخرین دستاوردها است. فرصتی که علاوه بر حضور عامه‌ مردم، کارشناسان و اهل فن به همراه تجار و بازرگانان حضور پیدا می‌کنند. بهترین فرصت برای آشنایی بیشتر دو […]

تلفیق هنر طلا و‌خاتم در خطه زرخیز جنوب

 

تولید طلا و جواهر اهواز با کیفیت جهانی

نمایشگاه فرصت مناسبی برای ارائه توانمندی‌ها و به نمایش گذاشتن آخرین دستاوردها است. فرصتی که علاوه بر حضور عامه‌ مردم، کارشناسان و اهل فن به همراه تجار و بازرگانان حضور پیدا می‌کنند. بهترین فرصت برای آشنایی بیشتر دو طرف تجارت یعنی تولیدکننده و صادرکننده. ارتباط در نمایشگاه رو در رو و موثر است و در صورت توافق هر دو طرف منتفع می‌شوند. البته در این میان نباید از صادرات چشم پوشید، در شرایطی که ارز نیاز مبرم بازار است، صادرات می‌تواند به ازرآوری و رونق اقتصادی منجر می‌شود. هرچه تولید بیشتر و باکیفیت باشد، اشتغال‌ پایدار در کنار ثبات اقتصلادی شکل محکم‌تری به خود می‌گیرد. برگزاری اولین نمایشگاه طلا و جواهر اهواز بهانه‌ای شد تا با جوانانی هم‌کلام شویم که با تلفیق هنر طلا و خاتم پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته‌اند و‌ امروز موفق شدند هنر اصیل خاتم‌کاری بر روی طلا را به نام خوزستان و ایران به ثبت برسانند. به گفته‌ی خودشان تسخیر بازارهای کشورهای حوزه خلیج‌فارس هدفی است که در سال‌هلای آینده بدان دست پیدا می‌کند. هدفی که دور از دسترس نیست و همان‌گونه که تا به امروز در بازرا ایران موفق بوده‌اند، با تلاش، کوشش، پشتكار و بازاریابی موثر، دست‌یافتی است. این مقدمه‌ای برای گفتگو با سازنده و احیاکننده‌ی هنر خاتم‌کاری و طلا در اهواز بود. فردی که در عین جوانی، با کوله‌باری از تجربه پای به عرصه‌ی رقابت گذاشته‌ است.

علی کمایی اینگونه آغاز کرد که چهارده سال است در صنعت طلا و جواهر فعالیت دارد. افتخار دارم هشت سال به طور تخصصی در امر یادگیری در محضر استادان طلا و جواهرساز کشور حضور داشته باشم. دو سال هم در زمینه فروش فعالیت داشتم. مهمترین دلیلی که از فروش به ساخت کشیده شدم، علاقمند بودم با کمک گرفتن از ایده‌های ذهنی، برنامه‌ریزی و آموزش و با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی منطقه و ذائقه مخاطب کارگاه ساخت طلا و جواهر را احداث کنیم.

 

وی در ادامه گفت: خوزستان سرزمین فرصت‌ها و پیاده‌سازی ایده است. ایده‌هایی که هر کدام به تنهایی به اشتغال، درآمدزایی و تامین ذائقه مخاطب جامه عمل می‌پوشاند. در چنین شرایطی و با به کارگیری خرد جمعی در مدت دو سال کارگاه ساخت طلا و جواهر را احداث، تجهیز و در استان خوزستان راه‌اندازی کردیم. نیاز بازار خوزستان به تامین و توزیع طلا زمینه را برای تولید و ساخت طلا فراهم می‌کند. با این دیدگاه کارگاهی برای تولید طلای خلیجی که با نام فیوژن شناخته شده راه‌اندازی کردیم. طرحی که همواره در استان خوزستان با استقبال و اقبال فراوانی همراه است. از طرفی هنر خاتم و طلا را گره زدیم و به تولید انبوه رساندیم. دیدگاه‌مان نبست به تولیدات دست‌ساز صادراتی است.

کمایی این را هم گفت که طلا در هر شهری که تولید می‌شود، با یک کد مشخص شناخته می‌شود و‌ادامه داد: برای مثال طلای تولید تهران با کد T است. طلای تولید اهواز با کد U در بازار عرضه می‌شود. در شرایط فعلی بیشترین خرید و تمرکز بنکداران و گالری‌دارهای کشور بر کد T یعنی شهر تهران است. این در شرایطی است که چه به لحاظ کیفیت و طلای به کاربرده شده، تولیدات اهواز نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح بین‌المللی قابلیت رقابت و عرضه دارند. در شرایط فعلی کارگاه ساخت طلای مراکش در مرحله بازاریابی است. مرحله‎‌ای که نیازمند حمایت اتحادیه طلای اهواز و مسولان استان دارد. قابلیت تولید با تنوع بالا و تامین ذائقه طلای استان، کشور و سطح بین‌المللی را داریم.

موسس و‌ مدیر کارگاه تولید طلا و‌جواهر مراکش از مرکز تولید و تجارت جواهرات طلای ترکیه گفت و افزود: مرکزی گسترده‌ به نام «کویومجوکنت» در ترکیه در شهر استانبول (که به بازار سرپوشیده نیز معروف است) قرن‌ها قلب طلا بوده است. مجتمعی که تازه‌ترین و متنوع‌ترین طلای تولیدی جهان در آنجا عرضه می‌شود.طلای که در آنجا تولید می‌شود و در مرحله رزین هست، به سرعت به اهواز می‌رسد و تولید می‌شود. این حجم از هم‌گامی و به‌روز بودن یعنی توانایی رقابت در عرصه‌ی جهانی. ارتباط مجموعه‌ی مراکش با کشور ترکیه به صورت مستمر است. چشم‌انداز کارگاه تولید مراکش رقابت در سطح کشور و کسب بخشی از بازار بین‌الملل در زمینه تولید، ساخت و در نهایت عرضه‌ی طلا و جواهر است. چشم‌اندازی که تا به امروز به خوبی رو به جلو حرکت کرده است و با حمایتی که مطمئنا از سوی اتحادیه طلای اهواز صورت می‌گیرد، در کوتاه مدت محقق می‌شود.

 

وی از قابلیت صادرات طلا و خاتم تولید شده در کارگاه خبر داد اظهار داشت: طرح‌های تولید کارگاه مراکش منحصر به فرد و متناسب با ذائقه‌ی استان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و با نگاه صادارتی است. مزیت تولید کارگاه مراکش شامل: دست اول بودن، کیفیت و کارهای دست‌ساز است.

مزایایی که تولیدات کارگاه مراکش را از بازار متمایز می‌کند.

 

کمایی از سرعت‌عمل ساخت هم گفت و افزود: در زمینه طلا خاتم که به نوعی انحصار تولید کارگاه مراکش است باید گفت: آنقدر این نوع از کار نیازمند زمان و تخصص است که گاهی برای هر کدام بیش از یک هفته زمان صرف میشود. این در حالی است که مجموعه‌های دیگر نهایت یک روز ساخته می‌شوند. ساخت خاتم با ارزش افزوده‌ی بسیاری همراه است، چرا که بیشتر از اینکه صنعت و تجهیزات دخالت داشته باشند، هنر و خلاقیت نقش دارد. برای مثالی یکی از خاتم‌کاری‌های منحصر به فرد ساخت طرح گل لوتوس یا دوازده ماه سال است که برگرفته از هنر باستان هخامنشی در شوش است. این گل دوازده برگی در تخت جمشید و شوش از اصیل ترین نشانه های این تمدن ۲۵۰۰ ساله است. طرحی که نیازمند شناساندن و دیده شدن دارد.

وی رسانه را بازوی اطلا‌ع‌سانی عرصه‌ی رقابت دانست و‌ این چنین گفت: از رسانه‌ها انتظار دارم، تولید بومی را در اذهان عمومی نهادینه کند. معرفی تولید داخلی با رویکرد بومی استان خوزستان به سند در کشور تبدیل می‌شود. همان‌گونه که دنیا قالی، زعفران و پسته را به نام ایران می‌شناسد، باید به هنر طلا، جواهر و میناکاری ایران پی ببرد. دیده شدن شرط جهانی شدن است. رسانه‌ها نقش موثری در دیده شدن و شناخته شدن هنر ایرانی دارند. برای ایرانیانی که علاقمند هنر و فرهنگ اصیل کشور هستند، بهترین مسیر معرفی از طریق رسانه است.

 

کمایی در پایان از نقش حمایتی دولت هم سخن گفت و افزود: از دولت خواستار حمایت بیشتری هستیم. صادرات طلا با آورده‌ی چشمگیری همراه است. برای خروج طلا با محدودیت‌ها و‌ سخت‌گیر‌های گمرکی، اتاق بازرگانی، تضامین سنگینی که بعضا برای صادرات گرفته می‌شود، روبرو هستیم. البته که این صیانت منطقی و درست است، اما برای طلای خام و‌ نه طلای کار شده که با ارزش افزوده همراه است.

 

ابراهیم متین‌سیرت

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://havaybana.ir/?p=4923

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.