اخبار ویژه

بیانیه فرمانده حوزه مقاومت بسیج کارگران و کارخانجات صنایع پتروشیمی شهرستان بندرماهشهر به مناسب روز کار و کارگر و گرامیداشت هفته بسیج کارگری منتخب مردم ایذه، باغملک، صیدون و دزپارت در مجلس شورای اسلامی با معاون اجرایی رئیس جمهور دیدار کرد.  طرح واکسیناسیون کوچ عشایر در بخش سوسن فولاد خوزستان بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد ایران حال خوب در شرکت آب و فاضلاب خوزستان تقدیر پرسنل از مدیر عامل برای اولین بار در این صنعت مدیر فروش شرکت فولاد اکسین خوزستان خبر داد: حضور پررنگ صادرکننده نمونه کشور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی کارگران هفت تپه: آقاجان متشکریم مدیر روابط عمومی فولاد اکسین ؛حضور مدیرعامل و تعدادی از کارگران فولاد اکسین خوزستان در دیدار با رهبر انقلاب مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در کمیته پدافند غیرعامل و شورای معاونان و مدیران:  تحریم‌ها اثرگذار نیست، نگاه برخی مسئولان داخلی به صنعت فولاد تهدیدآمیز است. عملیات آسفالت جاده ای دهستان مرغا شهرستان ایذه

8

گفتگوی ویژه و اختصاصی با دکتر مجید کوثری با محوریت روانشناسی و روانسنجی

  • کد خبر : 2312
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
گفتگوی ویژه و اختصاصی با دکتر مجید کوثری با محوریت روانشناسی و روانسنجی

به گزارش هوای بانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کلام قلم، پیچیدگی های ذاتی و غیرقابل مشاهده ویژگی های روانی انسان در دهه های گذشته موجب شده بود که درک درستی نسبت به شناخت وی حاصل نشود و در صورت وجود یک مشکل نتوان به وی کمک کرد. با این اوصاف، مجموعه تخصصی آزمایشگاه […]

به گزارش هوای بانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کلام قلم، پیچیدگی های ذاتی و غیرقابل مشاهده ویژگی های روانی انسان در دهه های گذشته موجب شده بود که درک درستی نسبت به شناخت وی حاصل نشود و در صورت وجود یک مشکل نتوان به وی کمک کرد.

با این اوصاف، مجموعه تخصصی آزمایشگاه روانشناسی ، روانسنجی خوارزمی، در حوزه روانشناختی توسط دکتر مجید کوثری متخصص روانسنجی تحت نظارت سازمان بهزیستی با هدف آموزش مهارت ها و ارتقای دانش حرفه ای روانشناسان ، مشاوران و متخصصان حوزه سلامت افراد جامعه و ارتقا احساس بهزیستی عمومی تاسیس شده است و در زمینه بهداشت روانی گامی در راستای ارتقا سطح توانمندی های جامعه حرفه ای متخصصان روانشناسی برداشته است.

این آزمایشگاه با امکان دستیابی به تازیه ترین آزمون های روانشناختی ، گامی بلند و ارزشمند به منظور رفع دغدغه های جامعه و تشخیص تخصصی مشکلات روانی افراد و همچنین مشاوره به افراد جامعه در زمینه های مختلف روانشناختی ، مانند : ازدواج – کودک – شغل – خانواده و تحصیل برداشته و با ارزیابی عینی تر ویژگی های روانشناختی مراجعین ، گزارشهای مکتوب را در اختیار متخصصان روانشناسی و مشاوره در دفاتر و سایر کلینیک ها قرارداده تا آنها بتوانند فرآیند مشاوره یا درمان را با سرعت بهتر و کیفیت بالاتری به منظور کوتاه تر شدن زمان و کاهش هزینه های درمانی انجام دهند.

بنابراین در این راستا گفتگویی اختصاصی با دکتر مجید کوثری متخصص روانسنجی، روانشناس، روان سنج و آسیب شناس خانواده شکل گرفت که در ادامه تقدیم نگاه سبزتان می شود.

مصاحبه گر: دکتر ملیکا ملک آرا – خبرنگار رسانه کلام قلم 

ملک آرا: جناب دکتر مجید کوثری با درود و مهر و سپاس از این که دعوت رسانه کلام قلم را پذیرفتید. به عنوان نخستین سؤال لطفاً خودتان را به طور کامل معرفی بفرمایید.

کوثری: سلام و عرض ادب. مجید کوثری هستم. دانش آموخته رشته روانسنجی دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

و مدیر مرکز روانشناسی (آزمایشگاه روانسنجی) تخصصی روانسنجی خوارزمی تهران، مدیر انتشارات اندیشه کامیاب ایرانیان، مدیر مرکز نشر دیجیتال مدبران جهان پدید، صاحب امتیاز، مدیرمسئول و سردبیر مجله تخصصی روانشناسی آزمایشگاه روانسنجی، نویسنده کتاب های روانشناسی، عضو کانون اهل قلم و مدیر سایت تخصصی روانسنجی  www.digisanj.com  دیجی سنج نیز هستم.

ملک آرا: آزمون های روانشناسی شغلی دقیقاً چه کاربردی دارند؟

کوثری: این آزمون به کارفرمایان، امکان ارزیابی صلاحیت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی فرد را می‌دهد که این ارزیابی به منظور تعیین تناسب شخص با وظیفه‌ای که به او داده می‌شود، انجام می گردد. در حقیقت برای هر سازمانی فراهم کردن زمینه‌ی بالندگی برای کارکنان کاری دشوار و پر زحمت است.

ملک آرا: جناب دکتر آیا تصور می کنید روانسنجی در ایران به اندازه کافی فرهنگ سازی شده است؟

کوثری: جمع آوری داده ها و گزارش تشخیصی به عنوان يکی از مهم ترين گامهای مشاوره و روانشناسی مورد نیاز است. همانطور که در پزشکی نیاز به ابزارهای تشخیصی مانند سونوگرافی یا آزمایش برای ادامه درمان وجود دارد، در بُعد روانی نیز جهت راهنمایی، مشاوره و روانشناسی، نیازمند ابزارهای تشخیصی است که به طور گسترده ای در بین همکاران روانشناس و مشاور، فرهنگ سازی شده و استفاده می کنند. این عامل باعث شده که مردم عادی غیرمتخصص هم با این ابزارها آشنا شوند و به نتایج اعتماد کنند.

ملک آرا: اهمیت روانشناسی و روانسنجی شغلی، توسط کارفرما برای گزینش کارمندان را تا چه حد پر رنگ می دانید؟

کوثری: ارزیابی‌های روان‌سنجی، پتانسیل‌های رفتاری و عملکرد کارمند را پیش‌بینی می‌کنند. در این زمینه، آزمون ارزیابی روان‌سنجی ارزش و اهمیت چشم‌گیری دارد. سازمان‌های کوچک و بزرگ در تمام نواحی، آزمایش روان‌سنجی را به عنوان بخشی از فرایند موشکافانه‌ی استخدام به کار گرفته‌اند. این روند برای تشکیل تیمی قوی و کارآمد از کارمندان مورد نیاز است.

ملک آرا: جناب دکتر کوثری آیا بین روانشناسی صنعتی و روانسنجی شغل تفاوت وجود دارد؟

کوثری: بررسی رابطه میان انسان و کار همیشه به عنوان موضوعی جذاب برای روانشناسان مطرح بوده است. اهمیت این مسئله به پیدایش شاخه‌ای از علم روانشناسی به نام روانشناسی صنعتی و سازمانی منجر شد. روانشناسی صنعتی و سازمانی علمی است که نظریه‌ها و اصول روانشناسی را در سازمان به کار می‌گیرد و بر محیط کار هر سازمان و مسائل مرتبط با آن مانند رفاه جسمی و روانی کارکنان و… تمرکز دارد. لازم به ذکر است کلیه گرایش های روانشناسی اعم از عمومی، بالینی، سلامت، استثنایی و … از علم روانسجی بهره می گیرند.

ملک آرا: در پایان اگر مطلب خاصی باقی مانده که با مخاطبین در میان بگذارید، بفرمایید.

کوثری: ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار اینجانب قرار دادید، لازم می دانم به مخاطبین عرض کنم که استفاده از نتایج تفسیر آزمون های سایت های روانسنجی نامعتبر می تواند، موجب نگرانی و خطا در تصمیم گیری و موجب مشکلات فراوانی به ویژه در زمینه شغلی، تحصیلی و ازدواج برای مخاطبین شود. توصیه می کنم از خدمات آنلاین سایت هایی که تحت نظر متخصص روانسنجی اداره و نظارت می شود و دارای پروانه فعالیت از سازمان نظام روانشناسی و سازمان بهزیستی هستند و نتیجه تفسیر و تحلیل توسط متخصص روانسنجی تأئید و کامنت گذاشته می شود، مانند سایت www.digisanj.com استفاده کنند.

 

در پایان لازم می دانم قدردانی و سپاس ویژه ای از جناب دکتر مجید کوثری داشته باشم از اینکه وقت مصاحبه‌‌‌ای با خبرگزاری کلام قلم تعیین نمودند.

لینک کوتاه : https://havaybana.ir/?p=2312

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.