اخبار ویژه

حضور قدرتمند شرکت پتروشیمی مارون در نمایشگاه تخصصی ۲۰۲۴ CHINAPLAS سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی چاینا پلاس در شهر شانگهای برگزار شد.  بیانیه فرمانده حوزه مقاومت بسیج کارگران و کارخانجات صنایع پتروشیمی شهرستان بندرماهشهر به مناسب روز کار و کارگر و گرامیداشت هفته بسیج کارگری منتخب مردم ایذه، باغملک، صیدون و دزپارت در مجلس شورای اسلامی با معاون اجرایی رئیس جمهور دیدار کرد.  طرح واکسیناسیون کوچ عشایر در بخش سوسن فولاد خوزستان بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد ایران حال خوب در شرکت آب و فاضلاب خوزستان تقدیر پرسنل از مدیر عامل برای اولین بار در این صنعت مدیر فروش شرکت فولاد اکسین خوزستان خبر داد: حضور پررنگ صادرکننده نمونه کشور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی کارگران هفت تپه: آقاجان متشکریم مدیر روابط عمومی فولاد اکسین ؛حضور مدیرعامل و تعدادی از کارگران فولاد اکسین خوزستان در دیدار با رهبر انقلاب مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در کمیته پدافند غیرعامل و شورای معاونان و مدیران:  تحریم‌ها اثرگذار نیست، نگاه برخی مسئولان داخلی به صنعت فولاد تهدیدآمیز است.

2

مدير کل موزه‌هاي کشور: بازخوانی روایت تاریخی صنعت نفت در نمایشگاه موزه‌های اهواز

  • کد خبر : 3403
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۳۲
مدير کل موزه‌هاي کشور: بازخوانی روایت تاریخی صنعت نفت در نمایشگاه موزه‌های اهواز
مدير کل موزه‌هاي کشور در حاشيه نخستين نمايشگاه موزه‌ها و اسناد تاريخي صنعت نفت جنوب گفت: اين نمایشگاه که با تأثیر از حضور پنج استان نفت‌خیز کشور در جهت حفاظت از تاریخ و میراث فرهنگی نفت برگزار شده است، نخستين گام برای رشد و پیشرفت است.

به گزارش روابط عمومي شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب، نشست خبري هادي ميرزايي مدير کل موزه‌هاي کشور با جمعي از اصحاب رسانه خوزستان در حاشيه نخستين نمايشگاه موزه‌ها، اشياء و اسناد تاريخي صنعت نفت جنوب برگزار شد.

وي در ابتداي اين نشست به تنوع فرهنگي، اقوام و قوميت‌هاي مختلف در ايران اسلامي اشاره کرد و بيان داشت: مردم ایران در طول سالیان متمادی با همبستگی حدود سرزمین و حقوق ملی خود را در مقابل حکمرانان گذشته حفظ کرده‌ و به عنوان حافظان اين مرز و بوم در کنار يکديگر زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به تکلیف خدمتگزاری به مردم و حفظ حقوق عامه، خواستار انجام وظیفه صحيح توسط هر شخص در جایگاه خود شد و عنوان داشت: تنها با انجام وظایف خود و عملکرد صحیح، می‌توان به سرزمین آباد و پر امیدی دست یافت.

مدیر کل موزه‌های کشور اقدامات وزارت نفت در حفاظت از تاریخ و میراث فرهنگی نفت در دوره اخیر را ارزشمند و موثر دانست و خاطرنشان کرد: این اقدامات موجب شکل‌گیری و تدوین ساختاری منسجم و نظام‌مند در وزارت نفت شده است.

ميرزايي افزود: نمایشگاه اخیر با تأثیر پنج استان نفت‌خیز کشور در جهت حفاظت از تاریخ و میراث فرهنگی نفت برگزار شده است، هرچند با نقدها و اشکالاتی روبرو است، اما نخستين گام برای رشد و پیشرفت است. هر آغازی نقاط ضعفی دارد و اگر از شروع کردن ترسیده شود، پیشرفتی به دست نخواهد آمد با همکاری مناطق نفت‌خیز جنوب، آثار تاریخی و فرهنگی مرتبط با صنعت نفت در مرکزیت نمایشگاه قرار گرفته و به عموم مردم نمایش داده می‌شود.

وي حفظ تاریخچه صنعت نفت را به عنوان بخشی از میراث ناملموس برای آموزش و توانمندسازی منابع انسانی در این صنعت حائز اهميت خواند و ادامه داد: این مسئله باید به عنوان یکی از گام‌های مهم و پیشرو در برنامه‌ریزی و مدیریت موزه نفت در نظر گرفته شود.

مدیرکل موزه‌های کشور تأکید کرد: موزه نفت نباید به عنوان یک گورستان اشیاء باشد بلکه باید بر روایت تاریخی و تأثیر گذاری نفت در فرهنگ کشور تمرکز کند، یکی از اقدامات مهمی که در این زمینه انجام خواهد شد؛ احداث شهر موزه در آبادان است که می‌تواند به حفظ و تقویت هویت این شهر و منطقه کمک کند.

ميرزايي به اهمیت شناسایی، ساماندهی و حفاظت از اموال فرهنگی در موزه‌های نفت اشاره کرد و گفت: اموالی که در موزه‌های نفت به نمایش گذاشته می‌شوند، باید منحصر به فرد و بی‌نظیر باشند و یا حداقل نخستين‌های خودشان در زمینه‌ای خاص باشند همچنین، نیاز است که این اموال با استفاده از سامانه‌ای که توسط وزارت نفت تأسیس شده است، ثبت شده و اقدامات حفاظتی لازم را طی کنند.

وي بیان کرد: پس از شناسایی این اموال موزه‌ها بايد با روايت مشترک به یکدیگر متصل شوند، افزون بر آن موزه‌های تخصصی مرتبط با موضوع نفت بايد در جهت ارتقای تفهیم عمومی و توسعه صنعت گردشگری در کشور ترویج يابند، دولت و بخش خصوصی نيز نقش مهمی در این حوزه دارند و مي توانند با ارائه حمایت‌های مالی و فنی، این طرح‌ها را تسهیل کنند.

مدير کل موزه هاي کشور از تکميل پروژه موزه نيمه تمام اهواز با پيشرفت ۸۰ درصدي در آينده خبرداد و تصریح کرد: این پروژه با بررسی سیلاب‌های ۵۰ ساله طراحی شد و تلاش بر این است تا با استفاده از منابع حاصل از فروش نفت که باید در مناطق نفت‌خیز به کار رود، پروژه موزه اهواز به عنوان یک مثال موفق در کنار سایر پروژه‌ها اجرایی شود.

ميرزايي افزود: این اقدامات نشان دهنده همراهی میراث فرهنگی در کنار یک واحد اقتصادی و صنعتی مانند وزارت نفت است، اگر مدیران در هر بخش و دستگاهی اهتمام خود را به موضوعات فرهنگی و میراث توجه داشته باشند مسائل مربوطه را می‌توان با سرعت بیشتر و با هزینه کمتری رفع کرد.

در ادامه مهندس سعید آتشبار، رئيس روابط عمومی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، گفت: صنعت نفت میراثي غنی است که در سیر تاریخی با مردمان عشایر بختیاری، عرب، لر، دزفولی، شوشتری و قشقایی زندگی کرده که با همکاری آن‌ها به پیشرفت و توسعه این صنعت دست یافته‌ایم، باید این روایت تاریخی را احصا و بازگویی کرد.

مهندس سعید آتشبار بيان داشت: ما نیازمند تاریخ هستیم نه برای ماندن در گذشته، بلکه برای الهام گرفتن از آن و آموختن از تجربیات گذشتگان است، هدف ما ایجاد ارتباطی فرهنگی و تاریخی با جامعه و مردمانی که در شکل‌گیری تاریخ نفت اثرگذار بوده‌اند.

وی بیان کرد: هدف دیگر شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، نشان دادن سخت کوشی و عظمت نفت به مردم و تلاش‌های بزرگی که نفتی‌ها برای توسعه و رشد در این صنعت انجام داده‌اند. در دوره پهلوی قبل از انقلاب، ۲۷ میلیارد بشکه نفت تولید می‌شد، امادر دوره پس از انقلاب تاکنون، این تولید به ۴۴ میلیارد بشکه افزایش یافته است.

وی با تأکید بر این نکته، به اتحاد و همدلی همه مهندسان، مدیران و کارگران در این صنعت اشاره کرده و تلاش‌های مشترک آنها را برای رسیدن به این اهداف اساسی و کلان تحسین کرده است.

مهندس آتشبار در پایان بیانیه خود ضمن تشکر از تلاش‌های همگانی در حوزه نفت، به برپایی نمایشگاهی که نمایانگر جهاد و عظمت نفت است، اشاره کرد و گفت: تنها با اتحاد و همکاری همه نیروها و با ایثار و غیرت، می‌توان به پیشرفت و توسعه در صنعت نفت دست یافت.

لینک کوتاه : https://havaybana.ir/?p=3403

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.