3

خیز بلند مناطق نفتخیز برای میراثداری از تاریخ صنعت نفت

  • کد خبر : 2687
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
خیز بلند مناطق نفتخیز برای میراثداری از تاریخ صنعت نفت
آیین امضای ۳ تفاهنامه همکاری در راستای تدوین تاریخ شفاهی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب همزمان با آخرین روز هفته دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نفت‌خیز، آیین امضای تفاهم‌نامه تدوین تاریخ شفاهی مناطق نفتخیز جنوب پنج‌شنبه ۶ مهرماه با حضور مدیرکل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، رییس حوزه هنری استان خوزستان و مدیر مجموعه فرهنگی رسانه بیداری اهواز به میزبانی روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد.

در این نشست ۳ تفاهمنامه همکاری در جهت تدوین تاریخ شفاهی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب میان رییس موزه‌های مناطق نفتخیز جنوب با نماینده بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، رئیس حوزه هنری استان خوزستان و مدیر مجموعه فرهنگی رسانه بیداری اهواز به امضا رسید.

در این نشست سردار سرتیپ دوم پاسدار عبدالرضا حاجتی، با اشاره به اهمیت حفظ اسناد تاریخ صنعت نفت، اظهار داشت: تاریخ صنعت نفت به خصوص در دوران دفاع مقدس، مملو از روایت‌هایی است که جزو تاریخ پرافتخار کشور ما و دفاع مقدس است.

وی افزود: صنعت نفت در طول دوران جنگ تحمیلی، در کنار عمل به وظیفه خود یعنی سر پا نگهداشتن اقتصاد کشور در زیر حملات سنگین دشمن، وظیفه پشتیبانی و سوخت رسانی به جبهه‌ها را نیز انجام داد که سبب بروز صحنه‌هایی حماسی از کارکنان صنعت نفت شد.

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان خوزستان، با اعلام آمادگی خود برای همکاری در زمینه ساخت موزه نفت بیان داشت: بررسی تاریخ دفاع مقدس در جنوب بدون توجه به اسناد تاریخی صنعت نفت، بی‌نتیجه است لذا همکاری میان هر دو برای بیان واقعیت جنگ تحمیلی و جلوگیری از ایجاد تحریف در تاریخ دفاع مقدس بسیاری ضروری است.

وی با اشاره به برخی روایت‌ها از کارکنان سابق نفت گفت: خوزستان و صنعت نفت آن، مملو از سوژه‌هایی است که جوانان ما مشتاق شنیدن آن‌هاست که متاسفانه تاکنون در این خصوص کوتاهی شده است و باید با یک همت جمعی، در جهت ثبت و نگاشت تاریخ نفت عقب افتادگی را به سرعت جبران کرد.

در ابتدای این نشست، مهندس سعید آتشبار ضمن خیر مقدم به حضار، تاریخ صنعت نفت را مملو از عبرت‌ها دانست و گفت: با تاکیدات وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و همچنین مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، فرایند جدیدی در جهت ثبت و نگهداشت آثار و اسناد تاریخ صنعت نفت جنوب آغاز شده است.

وی افزود: متاسفانه در گذشته نسبت به این موضوع کم توجهی شده بود، اما در دولت جدید با وجود سختی کار و حجم بالای روزمرگی، تلاش‌های خوبی در جهت ثبت، نگاشت و جمع آوری تاریخ شفاهی صنعت نفت جنوب شده است.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، با ادایه گزارشی از اقدامات انجام شده، بیان داشت: با همکاری پیشکسوتان، تاکنون ۳۰۰ ساعت فایل صوتی ضبط شده است که پیاده سازی آن به مرور در حال انجام است.

در ادامه مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، با تقدیر از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در برگزاری این نشست، در خصوص اهمیت مطالعه تاریخ صنعت نفت گفت: تاریخ صنعت نفت با تاریخ سیاسی اجتماعی و اقتصادی کشور عجین شده است که بررسی به تنهایی هرکدام بدون اشاره به صنعت نفت، ناقص است.

وی افزود: ارتباط تاریخ دفاع مقدس با صنعت نفت، بسیار گسترده و عمیق است چراکه حماسه و فرهنگ شهادت طلبی در طول دوران دفاع مقدس، سبب سرپایی صنعت نفت بود و همین موضوع سبب پشتیبانی نفت از جبهه چه در زمینه تامین امکانات و تجهیزات و چه در زمینه تامین سوخت ادوات نظامی در جبه‌ها، شده است.

مهندس شاملی، صنعت نفت را در دوران جنگ تحمیلی سربلند دانست و بیان داشت: اسناد تاریخی، روایت‌ها و تاریخ شفاهی صنعت نفت در دوران دفاع مقدس مملو از جانفشانی‌های و شجاعت صنعتگران نفت است که باید ثبت و انتشار آن‌ها به نسل جوان را در اولویت کاری خود قرار دهیم.

وی با اشاره به ثبت و انتشار ۸ جلد کتاب در حوزه تاریخ شفاهی صنعت نفت، گفت: اقدامات خوبی توسط شرکت‌های اصلی زیر نظر شرکت ملی نفت آغاز شده اما تلاش‌ها به صورت تکی و گسسته است اما در رویکرد جدید تمام آثار به صورت یک مجموعه منسجم و پیوسته جمع آوری و انتشار خواهند یافت.

لینک کوتاه : https://havaybana.ir/?p=2687

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.