10
با امضای تفاهم‌نامه همکاری شرکت توسعه نیشکر و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛

توسعه صنعت نیشکر شتاب می‌گیرد

  • کد خبر : 1192
  • ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
توسعه صنعت نیشکر شتاب می‌گیرد

با امضای این تفاهم‌نامه که چهارشنبه (۱۴ دی ماه) به امضای مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی و دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید، از توان شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور افزایش ارزش افزوده محصولات نیشکری، صیانت از محیط‌زیست، کاهش هزینه تولید و تامین امنیت غذایی کشور استفاده می‌شود. با امضای […]

با امضای این تفاهم‌نامه که چهارشنبه (۱۴ دی ماه) به امضای مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی و دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید، از توان شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور افزایش ارزش افزوده محصولات نیشکری، صیانت از محیط‌زیست، کاهش هزینه تولید و تامین امنیت غذایی کشور استفاده می‌شود.
با امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گامی دیگر به سمت اقتصاد، تولید و اشتغال دانش‌بنیان همگام با صیانت از محیط‌زیست برداشته شد.
به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، با امضای این تفاهم‌نامه که چهارشنبه (۱۴ دی ماه) به امضای مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی و دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید، از توان شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور افزایش ارزش افزوده محصولات نیشکری، صیانت از محیط‌زیست، کاهش هزینه تولید و تامین امنیت غذایی کشور استفاده می‌شود.
توسعه فناوری‌های جدید در صنعت نیشکر
در نشست امضای تفاهم‌نامه، دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر همکاری‌های مشترک برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های طرفین به منظور کمک به توسعه و ترویج فناوری جدید و دانش‌بنیان در صنعت نیشکر تاکید کرد و زیست‌فناوری را نوک پیکان حرکت کشور به سمت اقتصاد، تولید و اشتغال دانش‌بنیان برشمرد.
توسعه کمی و کیفی محصولات نیشکر بر پایه دانش
در این نشست، مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی، نیشکر را شرکتی بر مدار علم دانش دانست که در زمینه تولید و در عرصه نوآوری و ساخت قطعات صنعتی و ماشین‌آلات کشاورزی مرتبط با نیشکر توانسته با استفاده از توان نخبگان و پژوهشگران، توفیقات زیادی به دست آورد.
دکتر عبدعلی ناصری، ایجاد صنایع جانبی، استفاده حداکثری از گیاه نیشکر در تولید محصولاتی نظیر الکل طبی، خمیرمایه، خوراک دام، ام.دی.اف، کاغذ و توسعه صنایع پایین دستی را بخشی از اقدامات این شرکت برای توسعه کمی و کیفی و تنوع محصولات  عنوان کرد.
به گفته وی، صنعت نیشکر همواره از ورود دانش برای شتاب‌‌بخشی به توسعه کمی و کیفی محصولات استقبال کرده و تفاهم‌نامه‌های متعددی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی منعقد نموده است.
پیش از این نیز، صنعت نیشکر به منظور کاهش ضایعات تولید شکر، افزایش ظرفیت فناورانه و توسعه‌ای برای حل مسائل و چالش‌های صنعت نیشکر، تفاهم‌نامه همکاری فناورانه با سازمان انرژی اتمی امضا کرده است.
وی در پایان، با قدردانی از نگاه ویژه ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صنعت نیشکر، به نقش تولید دانش‌بنیان در امنیت غذایی اشاره و اظهار امیدواری کرد، این همکاری‌های مشترک منجر به تامین هر چه بیشتر امنیت غذایی کشور شود.
شتاب‌‌بخشی به طرح‌های زیست‌فناوری
در ادامه این نشست، معاونت کشاورزی و تولیدات غیرنیشکری توسعه نیشکر به اقدامات این شرکت به توسعه فناوری در برداشت نیشکر و کاهش ضایعات اشاره کرد و افزود: از سال گذشته، جمع‌آوری سرشاخه‌های سبز نیشکر به منظور تامین علوفه دام‌ها اجرایی شده و با این تفاهم‌نامه اجرای کامل طرح، شتاب بیشتری خواهد گرفت.
مهندس محمدامین روزبخش‌زاده، نیشکر را گیاهی با ارزش افزوده بالا دانست که از پسماند آن محصولاتی به بار می‌نشیند که هم نفع اقتصادی دارد و هم پشتیبان محیط‌زیست است.
وی از حرکت هدفمند این صنعت به سمت کشاورزی دانش‌بنیان خبر داد و طراحی و بومی‌سازی دستگاه‌ها و ادوات کشاورزی، استفاده حداکثری از پساب نیشکر، مدیریت مصرف آب و استفاده بهینه از منابع آبی و…را نمونه‌ای از این حرکت هدفمند برشمرد که به افزایش بهره‌وری منجر می‌شود.
توسعه نیشکر؛ شرکتی بر پایه دانش و پژوهش
در این نشست، دکتر جعفر آل‌‌کثیر مدیرعامل موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر نیز در رابطه با دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی این موسسه به عنوان بزرگترین دپارتمان علمی کشور در حوزه نیشکر، سخن گفت.
بر اساس این گزارش، حمایت از طرح‌های فناورانه در برداشت، جمع‌آوری سرشاخه‌های سبز نیشکر، تولید فرآورده‌های زیستی با ارزش از پساب و پسماند نیشکر، توسعه فناوری‌های دوستدار محیط‌زیست در صنعت نیشکر، تولید محصولات، توسعه خدمات زیست فناوری با هدف تامین امنیت غذایی کشور و… بخشی از مفاد تفاهم‌نامه امضا شده بین شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
photo2734832758

photo2734834071

photo2734833413

photo2734832114

لینک کوتاه : https://havaybana.ir/?p=1192

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.