3

ایذه تنها شهر موزه باستانی روباز که نیاز به ثبت جهانی دارد/عادل سعیدی پور

  • کد خبر : 2123
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳
ایذه تنها شهر موزه باستانی روباز که نیاز به ثبت جهانی دارد/عادل سعیدی پور

به گزارش پایگاه خبری هوای بانا- شهرستان ایذه طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰، برابر با ۲۰۳،۶۲۱ نفر و مساحت آن بالغ بر ۳۶۸۳/۴  کیلومتر بوده‌است که در هشت سال دفاع مقدس ۳۰۰ شهید را تقدیم میهن کرد باتوجه به ساختار قومی قبیله ای آن و بافت تاریخی   همچنین گستردگی مناطق نیازمند […]

به گزارش پایگاه خبری هوای بانا- شهرستان ایذه طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰، برابر با ۲۰۳،۶۲۱ نفر و مساحت آن بالغ بر ۳۶۸۳/۴  کیلومتر بوده‌است که در هشت سال دفاع مقدس ۳۰۰ شهید را تقدیم میهن کرد باتوجه به ساختار قومی قبیله ای آن و بافت تاریخی   همچنین گستردگی مناطق نیازمند یک مدیریت قوی در ساختار شهری میباشد

شهرستان ایذه یکی از شهر های خوش آب و هوا و یکی از شهر های بسیار زیبا با موقعیت جغرافیایی برای گردشگری استان وکشور، از طرفی این شهرستان با جاذبه‌های تاریخی به موزه روباز معروف است‌ که می تواند تحولی در حوزه زیرساخت های گردشگری ایجاد نماید که قطب درآمد پایدار ی  برای کشور به ارمغان بیاورد

وجود آثار باستانی در این شهرستان آن را به موزه روباز به جهان معرفی می شود

یشنهاداتی برای برگزاری  ثبت جهانی شهر ایذه (موزه روباز )در فهرست آثار جهانی با موضوع میراث فرهنگی، برگزاری رویدادهای متنوع و جذابی را می‌طلبد.

نمایشگاه عکس. پیشنهاد می‌شود یک نمایشگاه عکس از آثار و مناظر شهر ایذه در سطح بالا برگزار شود. این نمایشگاه می‌تواند در یک مرکز فرهنگی یا مجموعه تاریخی برگزار شود و عکس‌هایی از جاذبه‌های تاریخی، معماری، فرهنگی و طبیعی شهر ایذه را به نمایش بگذارد.

معرفی ظرفیت‌های دیده نشده از ایذه: جغرافیای طبیعی، میراث جامعه کشاورزی، و چشم انداز محیط سد کارون و دشت سوسن  از ظرفیت‌های جذاب و متنوع در طبیعت گردی به حساب می‌آید که تا کنون اداره کل میراث فرهنگی توجهی به آن نداشته است.

تور میراث: یک تور راهنمایی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر برگزار شود. در این تور، راهنماهای مجرب بازدیدکنندگان را به سراغ آثار معروف شهر هدایت می‌کنند و درباره تاریخ، معماری و ارزش‌های فرهنگی هر آثار توضیح می‌دهند.

اختصاص یک روز در تقویم ایرانی و تبریک سالروز ثبت جهانی ایذه با زبان‌های مختلف ازجمله زبان بومیان ایذه: چاپ و نشر پیامِ تبریکِ سالروز ثبت جهانی به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی از سوی فرمانداری، میراث فرهنگی و دیگر متولیان. در این زبان‌ها حجم زیادی اطلاعات در خصوص ایذه وجود دارد.

کارگاه‌های هنری: برگزاری کارگاه‌های هنری متنوع با موضوعات مرتبط با فرهنگ و هنر شهر ایذه. این کارگاه‌ها می‌توانند شامل گلیم بافی ،چوقا بافی،هنرهای تجسمی ،نقاشی، مجسمه‌سازی، گلدوزی، بافت و سایر هنرهای محلی باشند.

نمایشگاه صنایع دستی: یک نمایشگاه از صنایع دستی محلی برگزار شود. در این نمایشگاه، صنعتگران و هنرمندان محلی می‌توانند آثار خود را به نمایش بگذارند و بازدیدکنندگان می‌توانند این آثار را تهیه کنند.

کنفرانس و سخنرانی‌ها: برگزاری یک کنفرانس با حضور متخصصان و پژوهشگران معتبر در زمینه میراث فرهنگی. در این کنفرانس، موضوعاتی مانند حفاظت و حفظ آثار تاریخی، ارزش‌های فرهنگی و تأثیر آثار جهانی بر جامعه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

نمایش فیلم: نمایش فیلم‌های مستند و سینمایی مرتبط با تاریخ و فرهنگ شهر ایذه. این فیلم‌ها می‌توانند در یک سینما یا فضای باز نمایش داده شوند و بازدیدکنندگان را با آثار و تاریخ شهر آشنا کنند.

کنسرت موسیقی: برگزاری یک کنسرت موسیقی با اجرای موسیقیدانان محلی و بین‌المللی. این کنسرت می‌تواند شامل موسیقی سنتی همچون رباب نوازی که از میراثِ دیرینه‌ی ایذه است، موسیقی عرفانی یا همچنین اجرای قطعات موسیقی مدرن با الهام از فرهنگ شهر ایذه باشد.

مسابقه عکاسی: برگزاری یک مسابقه عکاسی با موضوع آثار تاریخی و فرهنگی شهر ایذه. این مسابقه می‌تواند به عنوان یک فرصت برای جمع‌آوری عکس‌های زیبا و منحصر به فرد از آثار شهر و همچنین ترویج علاقه به عکاسی در بین جامعه محلی خدمت کند.

این پیشنهادات تنها چند نمونه از ایده‌هایی ساده  هستند که می‌توان برای برگزاری سالروز ثبت جهانی یک شهر در فهرست آثار جهانی با موضوع میراث فرهنگی استفاده کرد.

همچنین، می‌توان با مشارکت جامعه محلی و سازمان‌های مرتبط، برنامه‌های دیگری نظیر نمایشگاه‌های هنری، کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه‌های کتاب و سمینارها را نیز برگزار کرد.

لینک کوتاه : https://havaybana.ir/?p=2123

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.